Ekonomika

Lidé stále více nakupují privátní značky

18.9.2006 15:46 Lidé se při nakupování kromě ceny zaměřují stále víc i na kvalitu zboží. Nakupují také ve větším množství produkty, které vyrábí přímo obchodní řetězce, tzv. privátní značky. Uvádí to studie KPMG International.


Studie uvádí, že přestože cena je a stále bude klíčovým faktorem, který ovlivňuje složení nákupního košíku, začínají si zákazníci všímat i dalších kritérií. Stále více se například zajímají o kvalitu zboží a šířku výběru.

"Privátní výrobky jsou v průměru o 31 procent levnější než ostatní zboží a přitom nabízejí naprosto srovnatelnou kvalitu," vysvětluje úspěch tohoto zboží Romana Benešová a dodává, že v některých regionech, např. v Polsku, bývají privátní značky nabízeny oproti ostatním až za poloviční ceny.

Výrobci značkových produktů ale čelí silnému tlaku ze stran řetězců, ať už se jedná o cenu či o uspořádání sortimentu v regálech. Musí se snažit odlišit svůj výrobek od privátních značek.

Zákazníci jsou podle studie stále citlivější na změnu ceny - a to i přes rostoucí příjmy a lepší dostupnost úvěrů. Často se stává, že nejvíce se prodává zboží z obou konců cenového spektra, zatímco o produkty nacházející se ve středu cenové hladiny nebývá tak velký zájem. Tam, kde prestiž, značka či technické vlastnosti hrají hlavní roli při výběru zboží, je největší zájem o mezinárodní značky. Jde např. o kávu, whisky nebo elektroniku. Na druhou stranu privátní značky nabízené za nižší ceny jsou nejoblíbenější u běžných a často kupovaných produktů, např. nápojů či potravin.

Hypermarkety otvírají své pobočky i v menších městech

Studie dále uvádí, že hypermarkety i supermarkety stále více otvírají své menší prodejny v malých městech. Důvody proč se i velké hypermarkety přesouvají do menších měst je podle studie několik. Menší města nabízejí příležitost konkurovat ostatním např. diskontním prodejnám. Dále menší obchody umožňují i ušetřit náklady spojené s výstavbou.

Studie také tvrdí, že řetězce sázejí hlavně na pohodlné nakupování a komplexnost služeb. Soustředěním několika různých služeb v jedné lokalitě lákají obchodníci stále více zákazníků, kterým vyhovuje, že na jednom místě najdou prodejnu, čerpací stanici i rychlé občerstvení.

Novinky

nahoru

Ekonomika:

Nissan testuje sdílení jízd v samořízených vozech. Chce konkurovat Uberu

-

včera 16:43 Japonská automobilka Nissan Motor Co v pátek...

Část Čechů bohatne, luxus jede

-

23.2. 19:25 Ačkoliv je každý desátý Čech podle statistiků v...

ČEZ podepsal smlouvu o prodeji bulharských aktiv

-

23.2. 18:13 aktualizováno Energetická skupina ČEZ v pátek...

Developer dostal pokutu 300 tisíc za poškození přírody v Krkonoších

-

23.2. 15:27 Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) uložila...

Prodej ČEZ v Bulharsku stál hlavu tamní ministryni energetiky

-

23.2. 13:57 aktualizováno Bulharská ministryně energetiky...

Čínská vláda převzala kontrolu nad obří pojišťovnou. Šéfa obvinila

-

23.2. 13:07 Čínská vláda převzala kontrolu nad společností Anbang...



Stalo se Domácí Vaše zprávy Zahraniční Krimi Kultura Sport Ekonomika Finance Žena Koktejl Komentáře Internet a PC AutoMoto Muži Věda a školy Bydlení Kariéra Cestování Téma Počasí Speciály Horoskop TV program

ZpětHlavní strana
Podmínky užití služby