Kultura

Spisovatel Jiří Syrovátka: Kulturu řídí marketingové kampaně

1.2.2005 21:23 Spisovatel, muzikant, filmový a televizní scenárista a režisér Jiří Syrovátka vydal knihu Průjezd. Citlivě vnímá útok reklamy na ovzduší, které dýcháme. Patří k těm, kteří se s kritickými výhradami k dnešnímu životu netají, ovlivněn současným filmem i muzikou, vypráví pochybnosti hrdinů i své vlastní velmi dynamicky, až klipově.

Syrovost jeho textů působí nesmírně přesvědčivě. Jeho literární výpověď se řadí k nejlepším dílům populárních kolegů Michala Viewegha nebo Petra Šabacha.

Co podle vás nejvíc charakterizuje dnešní život?

Podivné celebrity, které se nám vkrádají do životů. Jsou jich plná média, není před nimi úniku. Svět se zkrátka převrátil naruby, došlo ke zmatení hodnot. A nikomu to pomalu ani nepřijde. Průjezd je situován do roku 1997, kdy už to tady pomalu najíždělo, to všeobecné schizma, ke slovu a do rádií se opět dostávali "normalizační retro umělci". Nedalo mi to - začal jsem psát.

Co podle vás z hlediska dnešního zájmu u člověka vyhrává: muzika, film, výtvarné umění, literatura?

Reklama - a to na celé čáře - mnohé věci v nás přebíjí nebo alespoň zkresluje. Také doping patří k současnému životu, lidi berou různé věci, aby ten tlak vydrželi. Reagují agresivně, protože nevědí kudy kam. Kulturu řídí marketingové kampaně. Je to moc o penězích. Prožitek mizí.

Vaši hrdinové jsou znechuceni lhaním, snahou udržet konzumní tempo za každou cenu. Máte pocit, že globalizovaný svět, který žene dopředu výroba a prodej, nabízí i něco jiného?

Rovnováha přírody i lidí je narušena - to vidíme všichni. A Země se začíná bouřit! Je to podle mě i problém výchovy a vzdělání. Školy nás nepřipravují na komplexní osobnostní růst, který zákonitě provázejí krize a neúspěchy. Toto téma jsem reflektoval před třemi lety v televizním cyklu Divoká voda s Lukášem Pollertem. Připravil jsem dva pilotní díly, ale ČT je neakceptovala - asi jsem předběhl dobu. Dá se říci, že vstupujeme do různých období svého života nepřipraveni. Společenské i rodinné mechanismy nás v tom nechávají plavat.

Podívejte se kolem a zjistíte, že v Česku perfektně fungují tři věci: hypermarkety, benzínky a sex-shopy. Lidé si chtějí užívat - za každou cenu.

Celý rozhovor bude otištěn ve středečním Právu

 

František Cinger, Právo

nahoru

Kultura:

Ředitel Festivalu krátkých filmů Praha: Důvodů, proč točit kraťasy, je spousta

-

dnes 16:10 Od středy hostí pražská kina Světozor a Pilotů už 13....

Bubeník Tony Buck nabídne zvukové koláže

-

dnes 14:18 Tony Buck, který zahraje 25. ledna v klubu Punctum,...

Zemřel režisér Policejní akademie Hugh Wilson

-

dnes 14:13 Režisér Hugh Wilson zemřel v neděli v americkém...

Robert Plant potěší české fanoušky v Pardubicích

-

dnes 12:41 Už 31. července zavítá opět do ČR žijící legenda,...

Nominacím na Českého lva dominuje Bába z ledu. Šanci mají i Roden a Voříšková

-

dnes 11:36 Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) vyhlásila...

Woodyho Allena se zastal Alec Baldwin: Tohle není fér

-

dnes 10:29 Poté, co se od Woodyho Allena začali distancovat herci...



Stalo se Domácí Vaše zprávy Zahraniční Krimi Kultura Sport Ekonomika Finance Žena Koktejl Komentáře Internet a PC AutoMoto Muži Věda a školy Bydlení Kariéra Cestování Téma Počasí Speciály Horoskop TV program

ZpětHlavní strana
Podmínky užití služby