Cestování

Po Punkvě v Moravském krasu jezdí nové čluny

obrazek

Nové čluny mají zelené sedačky a staré mají červené. Přestože jsou si podobné, nové čluny mají tišší a výkonnější motory.

FOTO: Vladimír Klepáč

16.5. 15:42 Jeskyňáři nechali obměnit flotilu deseti člunů, které vozí turisty po ponorné říčce Punkvě v Moravském krasu na Blanensku. Ročně na nich čtyřicet kapitánů přepraví zhruba 200 tisíc pasažérů.

Mnohé z člunů byly ve službě již třicet let. Všechny měly kvůli ochraně přírody elektromotory. Nejstarší z člunů poháněla ještě dynama z autobusů. „Výběr nových člunů byl náročný. Vytočit se s plavidlem, v němž je 18 turistů, v jeskyních, a to v místech, která jsou velmi úzká, je kumšt. Nakonec jsme si nechali udělat kopie původních lodiček,“ řekl Právu vedoucí Správy jeskyní Moravského krasu Jiří Hebelka.

Zdůraznil, že žádný z nových člunů nesměl být ani o centimetr delší či širší než některý z těch původních. Původní čluny vyrobili kdysi v loděnicích ve slovenském Komárně. Přestože jsou všechny čluny každou zimu nově přetřeny barvou, byla původní flotila za hranicí své technické životnosti.

Největší z plavidel měří na délku 6,6 a na šířku 1,8 metru. I když vzhledem lze staré a nové čluny od sebe na první pohled rozeznat jen podle barvy (staré mají červené lavice a nové zelené), je mezi nimi ještě jeden podstatný rozdíl. Elektromotory nových člunů jsou tišší a výkonnější. Turisté si tak svoji výpravu do podzemí lépe užijí.

Mimořádný projekt své doby

Plavba v člunech je součástí prohlídky Punkevních jeskyní. Na jejich prohlídkové trase nejsou jen podzemní sály plné krápníků, ale také procházka po dně propasti Macochy. Právě z něj se sestupuje podzemím k přístavišti na plavbu dlouhou 430 metrů. Je na ní jedna zastávka, při níž turisté v malých skupinkách navštěvují Masarykův dóm, známý také jako Pohádkový.

Plavba vznikla v roce 1921, a to díky známému jeskynnímu badateli Karlu Absolonovi. Na svoji dobu šlo o mimořádný technický projekt. Absolon nechal za pomoci kamenovrtacího oddílu československé armády vykopat odvodňovací štolu. Tím snížil hladinu říčky Punkvy. Vytvořil tak jedinečnou turistickou atrakci, která každý rok láká do krasu desetitisíce turistů z celého světa.

Po původní trase se jezdilo z Pustého žlebu do Masarykova dómu a zpět. V roce 1933 byl tento plavební úsek protažen až ke dnu propasti Macocha. Plavba po Punkvě je pro turisty zážitkem nejen kvůli podzemním chodbám a dovednosti kapitánů, ale i jejich vyhlášeným vtipům, díky nimž i největší bázlivci ztratí zábrany a užívají si plavby.

Když na výlet, tak s turistickou navigací Mapy.cz. Aplikace je zdarma a funguje i bez signálu.
Vladimír Klepáč, Právo

nahoru

Cestování:

Zámek Lešná: Sídlo hrabat Kinských

-

dnes 12:14 Obrazem: Hned na úvod je dobré zmínit, že na Zlínsku...

Loket na Sokolovsku není jen hrad

-

dnes 09:23 Obrazem: Jedete-li na výlet do Karlových Varů, rozhodně...

Jekatěrinburg, muzeum architektury pod širým nebem

-

včera 12:41 Video: Často se mu přezdívá muzeum architektury pod...

Skotská odpověď na Route 66? Scénická cesta North Coast 500

-

16.6. 11:47 Obrazem: Lákalo vás někdy vyrazit na roadtrip po...

V Tatrách začíná letní sezóna, jedna trasa se neotevře

-

15.6. 16:21 Ve Vysokých Tatrách, které jsou častým cílem českých...

Vandalové v Anglii zničili geologickou památku, která se formovala stovky miliónů let

-

15.6. 14:10 Pískovcové skály Brimham Rocks, nacházející se v...



Stalo se Domácí Vaše zprávy Zahraniční Krimi Kultura Sport Ekonomika Finance Žena Koktejl Komentáře Internet a PC AutoMoto Muži Věda a školy Bydlení Cestování Počasí Téma Speciály Horoskop TV program

ZpětHlavní strana
Podmínky užití služby
Ochrana údajů