Cestování

Po Punkvě v Moravském krasu jezdí nové čluny

obrazek

Nové čluny mají zelené sedačky a staré mají červené. Přestože jsou si podobné, nové čluny mají tišší a výkonnější motory.

FOTO: Vladimír Klepáč

16.5. 15:42 Jeskyňáři nechali obměnit flotilu deseti člunů, které vozí turisty po ponorné říčce Punkvě v Moravském krasu na Blanensku. Ročně na nich čtyřicet kapitánů přepraví zhruba 200 tisíc pasažérů.

Mnohé z člunů byly ve službě již třicet let. Všechny měly kvůli ochraně přírody elektromotory. Nejstarší z člunů poháněla ještě dynama z autobusů. „Výběr nových člunů byl náročný. Vytočit se s plavidlem, v němž je 18 turistů, v jeskyních, a to v místech, která jsou velmi úzká, je kumšt. Nakonec jsme si nechali udělat kopie původních lodiček,“ řekl Právu vedoucí Správy jeskyní Moravského krasu Jiří Hebelka.

Zdůraznil, že žádný z nových člunů nesměl být ani o centimetr delší či širší než některý z těch původních. Původní čluny vyrobili kdysi v loděnicích ve slovenském Komárně. Přestože jsou všechny čluny každou zimu nově přetřeny barvou, byla původní flotila za hranicí své technické životnosti.

Největší z plavidel měří na délku 6,6 a na šířku 1,8 metru. I když vzhledem lze staré a nové čluny od sebe na první pohled rozeznat jen podle barvy (staré mají červené lavice a nové zelené), je mezi nimi ještě jeden podstatný rozdíl. Elektromotory nových člunů jsou tišší a výkonnější. Turisté si tak svoji výpravu do podzemí lépe užijí.

Mimořádný projekt své doby

Plavba v člunech je součástí prohlídky Punkevních jeskyní. Na jejich prohlídkové trase nejsou jen podzemní sály plné krápníků, ale také procházka po dně propasti Macochy. Právě z něj se sestupuje podzemím k přístavišti na plavbu dlouhou 430 metrů. Je na ní jedna zastávka, při níž turisté v malých skupinkách navštěvují Masarykův dóm, známý také jako Pohádkový.

Plavba vznikla v roce 1921, a to díky známému jeskynnímu badateli Karlu Absolonovi. Na svoji dobu šlo o mimořádný technický projekt. Absolon nechal za pomoci kamenovrtacího oddílu československé armády vykopat odvodňovací štolu. Tím snížil hladinu říčky Punkvy. Vytvořil tak jedinečnou turistickou atrakci, která každý rok láká do krasu desetitisíce turistů z celého světa.

Po původní trase se jezdilo z Pustého žlebu do Masarykova dómu a zpět. V roce 1933 byl tento plavební úsek protažen až ke dnu propasti Macocha. Plavba po Punkvě je pro turisty zážitkem nejen kvůli podzemním chodbám a dovednosti kapitánů, ale i jejich vyhlášeným vtipům, díky nimž i největší bázlivci ztratí zábrany a užívají si plavby.

Když na výlet, tak s turistickou navigací Mapy.cz. Aplikace je zdarma a funguje i bez signálu.
Vladimír Klepáč, Právo

nahoru

Cestování:

Hotely na španělském Costa Blanca skončily s minibary kvůli neplatícím hostům

-

včera 15:45 Některé hotely na španělském pobřeží Costa Blanca...

Kam o víkendu s dětmi: Za permoníky do dolu, na archeologické naleziště

-

včera 13:23 Léto se už pomalu, ale jistě přehupuje do podzimu....

Kvůli dokonalým fotografiím škodí návštěvníci Skotska divoké přírodě

-

včera 11:37 Nenapravitelné škody mohou napáchat někteří turisté...

Tipy na víkend: Ochutnejte vína, pálenky i dobroty z celého světa

-

včera 09:13 Vinobraní ještě zdaleka nekončí. Pokud stále chcete...

Chaloupka celá z čokolády nabízí zájemcům přespání v srdci Paříže

-

19.9. 15:36 V samém centru Paříže mohou zájemci přespat v...

Kanadské městečko Dildo táhne turisty kvůli svému lascivnímu názvu

-

19.9. 12:49 Obrazem: Dildo je sexuální pomůcka. Dildo je také...



Stalo se Domácí Vaše zprávy Zahraniční Krimi Kultura Sport Ekonomika Finance Žena Koktejl Komentáře Internet a PC AutoMoto Muži Věda a školy Bydlení Cestování Počasí Téma Speciály Horoskop TV program

ZpětHlavní strana
Podmínky užití služby
Ochrana údajů