Kultura

Tři výtvarnice nakopnuté andělem inspirace

obrazek

Eva Nádvorníková se v tvorbě inspirovala biblickou Evou.

FOTO: Jan Šída, Právo

12.1. 12:43 Díla tří výtvarnic, tří žen a tři pohledy na klid duše i těla lze spatřit na výstavě Nakop nás anděl, která v pražské White Room Gallery trvá do 25. ledna. Název expozice přitom vyvolává mnohé asociace. Jednou z nich může být ta, že všechny tvůrkyně výrazně atakoval anděl coby synonymum umělecké inspirace. A té mají dámy doslova na rozdávání.

Eva Nádvorníková se v malířské tvorbě inspirovala svou slavnější biblickou jmenovkyní. Sítotisková série Eva má v sobě dost streetartové zkratky a popartové barevnosti. Nahé ženské tělo symbolizuje erotiku, utrpení, něhu a smyslnost. Někdy ho tvůrkyně zaplétá do barevných abstraktních linií, jindy naopak nahotu transparentně vystrkuje ven, když barevné figury staví do kontrastu s bílým pozadím.

Velkoformátové obrazy, které vznikaly v jejím posledním období, pracují s tématem stromu, spletitými větvemi revmaticky zkroucenými, hustým listovím a modrou oblohou. Při pozorném ohledávání najdeme na jednom obraze i jablko, symbol hříchu.

Nakop nás anděl - zleva Nádvorníková, Bálková a Šitner.

FOTO: Jan Šída, Právo

Radka Šitner maluje oleje tak, jak by je dělal surrealista, kdyby žil v době renesance. Oba tyto směry dokáže prolínat a vzájemně doplňovat. Na mnohých dílech jsou výrazné oči, oči samotné výtvarnice. Jako by se jimi chtěla dívat do tváře člověka, který stojí před obrazem.

Olej Mona a já je toho důkazem. Slavná Leonardova dáma ji objímá rukou a stejně jako ona hledí do prostoru. Jsou to dva pohledy, dva duchovní světy.

I Barbora Bálková pracuje v rámci velkoformátové fotografické tvorby s dualismem. Dvojice snímků z cyklu Denní a noční přízraky vytvářejí vždy jeden mikropříběh. Horní fotografie deformuje obraz pomocí vypouklého pouličního zrcadla a dolní má charakter noční scény.

Každou dvojici spojuje vždy nějaký vizuální prvek a musíme hodně pátrat, odkud kam děj vlastně teče. Takto pojatý dualismus připomíná duchovní systém myslitele Platona, jenž dělil světy na ten pravý, duchovní, a ten odvozený, náš hmotný. Jenže u Bálkové není jasné, který je který.

Tři výtvarnice svými díly dokázaly, že téma ženy zasazené do okolního makrokosmu může být silné, zároveň i nadčasové a moderní.

Jan Šída, Právo

nahoru

Kultura:

Festival Colours of Ostrava odstartoval v dešti

-

včera 18:34 V Dolní oblasti Vítkovic začal ve středu v poledne...

Freddie Mercury zpívá, bojuje a umírá. Trailer Bohemian Rhapsody je venku

-

včera 16:18 Video: Ten příběh má v sobě všechno, co potřebuje...

Slovanská epopej je v Obecním domě. Brzy bude mít stálý domov, slíbila Krnáčová

-

včera 14:45 Část Slovanské epopeje Alfonse Muchy je k vidění v...

Festival představuje geniálního Bacha klasicky i jazzově

-

včera 12:27 Festival Bach for All uvádí díla Johanna Sebastiana...

Organizátor festivalu Obscene Extreme Miloslav „Čurby“ Urbanec: Našimi sponzory jsou fanoušci

-

včera 12:00 V trutnovském areálu Na Bojišti se od 18. do 22....

Rozdejte pistole ve školce. Borat novým pořadem pobouřil hlavně politiky

-

včera 10:33 Video: Slavný komik Sacha Baron Cohen, představitel...



Stalo se Domácí Vaše zprávy Zahraniční Krimi Kultura Sport Ekonomika Finance Žena Koktejl Komentáře Internet a PC AutoMoto Muži Věda a školy Bydlení Cestování Počasí Téma Speciály Horoskop TV program

ZpětHlavní strana
Podmínky užití služby
Ochrana údajů