Kultura

RECENZE: Román o samotě v kancelářích

obrazek

Obal nového románu skotské spisovatelky Gail Honeymanové.

FOTO: nakladatelství Plus

7.12. 13:33 Skotská spisovatelka Gail Honeymanová zpracovala v románu Eleanor se má vážně skvěle téma osamělosti současného člověka v přelidněných městech a přeplněných kancelářích. Pracuje s tématem vzájemné mezilidské ignorace a bariéry z důvodu jinakosti. Stvořila postavu Eleanor, která žije v přesně daném scénáři a nepřipouští si, že by mohla žít jinak a lépe. Honeymanové se podařilo velmi dobře vykreslit lehce karikovaný svět osamělého člověka, který o životě za hranicí svého světa nic netuší.

Eleanor je mladá žena, která ve formální rovině naplňuje jakousi ustálenou představu očekávaného života. Má práci v kanceláři, k níž nechová žádný vztah a kde tráví svůj den pětkrát do týdne, následně odejde na nákup večeře, pokaždé to samé, a odchází domů k televizi. Víkendový rituál doplňuje o mraženou pizzu a láhev vodky. Každou středu patnáctiminutový telefonní hovor s matkou. Vše se u ní odehrává v přesně daných intencích, tok života naruší jen náhlé platonické milostné vzplanutí ke zpěvákovi, přičemž o získání jeho srdce Eleanor nemá nejmenší pochyby.

Postava Eleanor silně připomíná Amy Farah Fowlerovou, jednu z hlavních hrdinek sitcomu Teorie velkého třesku. Zjevně inteligentní, neboť vystudovala klasickou literaturu na univerzitě, svět kolem sebe chápe doslovně, cokoliv má na srdci, sděluje přímo, bez jakéhokoli společenského či emocionálního filtru. Neprožívá emoce a je ryze pragmatická.

Vrstvu po vrstvě Honeymanová odkrývá Eleanořinu minulost plnou tajemství a rozprostírá zákoutí jejího poněkud odlišného uvažování. Do pozadí linky příběhu vkládá Eleanořinu minulost, kterou prezentuje jako něco temného a děsivého. Tato linka působí poněkud navíc a zbytečně děj mysterizuje.

Ve vyprávění je přítomno sociální cítění ze strany autorky i apel probudit ho ve čtenáři. To však celkem přirozeně a nenásilně. Mezi řádky autorka pobízí k zamyšlení se nad strukturou běžných dní lidí nejen v kancelářích. Odcizenost, nezájem o ty, co jsou kolem nás. Nevole zajímat se o lidi, kteří třeba vypadají, přemýšlejí nebo se chovají mimo společensky nastavené normy. Apeluje na to, nedívat se skrze prsty na ty, kteří jsou označováni jako ti „divní“.

V aspektu sociálního cítění s bližními kniha připomíná román Muž jménem Ove švédského bestselleristy Fredrika Backmana. I ten prostřednictvím své na první dobrou negativní a protivné postavy starce probouzel emoce a ukazoval, že za zlobou, agresivitou a uzavřeností se může skrývat obyčejný zármutek a především samota. Právě ta je motivem, který postavu Eleanor obestírá.

Gail Honeymanová: Eleanor se má vážně skvěle

Plus, překlad Olga Bártová, 352 stran, 349 Kč

Celkové hodnocení 85 %

Může se vám hodit na službě Zboží.cz:
Lucie Zelinková, Právo

nahoru

Kultura:

Poslední záznam The Doors. Koncert z Isle of Wight vyjde na DVD

-

dnes 16:11 Koncert The Doors na festivalu Isle of Wight je...

RECENZE: Hrabal jako suchý encyklopedický digest

-

dnes 14:38 Operní soubor pražského Národního divadla uvedl ve...

Avishai Cohen: Nové album je návrat do roku 1970

-

dnes 13:02 Po třinácti letech od svého prvního koncertu v České...

Lucie si dá O2 arenu dvakrát. Hala už nestačí zájmu

-

dnes 12:10 Zájem o koncert Lucie v Praze překonal očekávání. Kromě...

Foerstrovky zpívají na Starém Městě

-

dnes 11:26 Procházku po Staroměstském náměstí v Praze je možné v...

Šanci na cizojazyčného Oscara má Odnikud i Čtverec, Češi ani Angelina neuspěli

-

dnes 10:02 V užším výběru na Oscara za neanglicky mluvený film...



Stalo se Domácí Vánoce Vaše zprávy Zahraniční Krimi Sport Kultura Ekonomika Finance Žena Koktejl Komentáře Internet a PC AutoMoto Muži Věda a školy Bydlení Kariéra Cestování Téma Počasí Speciály Horoskop TV program

ZpětHlavní strana
Podmínky užití služby