Ekonomika

Operátoři si na obyčejné zákazníky dovolí víc než na firmy a úřady, tvrdí antimonopolní úřad

obrazek

Ilustrační foto

Profimedia.cz

14.11. 16:29 Mobilní operátoři si při stanovení cen volání a dat vůči běžným zákazníkům dovolí víc než vůči firmám a úřadům. Je proto namístě uvažovat o přísnější regulaci. Ve výsledcích sektorového šetření o tom v úterý informoval antimonopolní úřad. Podle závěrů ÚOHS nicméně žádný z operátorů v Česku nezneužívá dominantního postavení ani neuzavřel zakázanou dohodu.

„Na trhu firemních zákazníků se projevuje intenzivnější hospodářská soutěž než na trhu zákazníků nefiremních,” uvedl ve zprávě předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj. Již dříve se například objevily informace o mimořádně výhodných tarifech volání a dat, která si u operátorů vysoutěžila mnohá ministerstva či státní úřady.

Podle Rafaje tak zřejmě trh poskytování mobilních hlasových a datových služeb nefiremním zákazníkům zasluhuje hlubší zkoumání z hlediska možné regulace či naopak usnadnění podmínek fungování takzvaných virtuálních operátorů. O tom chce antimonopolní úřad dál diskutovat s Českým telekomunikačním úřadem.

Úřad zahájil šetření letos v březnu. Důvodem byla podle něj výrazná podobnost tarifních ceníků volání a dat tří hlavních operátorů - tedy společností O2, T-Mobile a Vodafone -, a to především u takzvaných neomezených tarifů. Zpětně zkoumal nabídky operátorů v období od poloviny roku 2012 do prvního čtvrtletí roku 2017.

Ceníky se začaly více lišit

Po zahájení sektorového šetření podle ÚOHS nicméně došlo oproti dřívější několikaleté relativní stagnaci v oblasti ceníkových cen k výrazným změnám. Všichni mobilní operátoři postupně v průběhu jara 2017 nabídli nové neomezené tarify, společně s výhodnějšími datovými limity v různých kombinacích, například při pořízení více SIM karet a podobně.

„Díky tomu se hospodářská soutěž v oblasti poskytování mobilních datových a hlasových služeb zintenzivnila. S účinností od 15. června pak došlo v této oblasti i k další významné změně, a to zrušení roamingových poplatků,” upozornil šéf antimonopolního úřadu Rafaj.

Trh volání a datových služeb pro firemní i nefiremní zákazníky je sice silně oligopolní (rozdělený mezi několik velkých hráčů), nicméně ani na jednom z nich nemá a v průběhu zkoumaného období nikdy neměl žádný z mobilních operátorů vyšší než padesátiprocentní tržní podíl. „To při zohlednění faktu vysokých podílů dalších operátorů vylučuje, že by se v hospodářské soutěži na nich mohl chovat nezávisle, respektive že by některý z nich mohl samostatně zaujímat dominantní postavení,” dodal šéf úřadu.

Konkurenci podle něj pomáhá posilovat i rozvoj výše zmíněných služeb virtuálních operátorů, i když jejich podíl na trhu zatím není velký.

tov, Novinky

nahoru

Ekonomika:

České firmy v Rusku předjednaly obchody za 19 miliard

-

dnes 15:44 České firmy v Moskvě podepsaly smlouvy a dohody za 19...

Studie za 900 tisíc má zjistit, kolik by stálo prodloužení metra A a C

-

dnes 15:36 Pražský dopravní podnik (DPP) zadal studii, která má...

Proč jste vyškrtli Bratislavu, komentuje Bloomberg přesun evropské agentury pro léčiva

-

dnes 15:03 Evropská unie udělala chybu, když sídlo Evropské...

Udej svého šéfa a můžeš vyhrát dron, nabádá zaměstnance francouzský Amazon

-

dnes 12:44 Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo...

Ministerstvo financí dále couvá od EET. Navrhuje další tři výjimky

-

dnes 11:49 Ministerstvo financí předloží nové vládě návrh na další...

Čínská CEFC a Penta chtějí koupit majitele Novy

-

dnes 10:32 aktualizováno Čínská energetická a investiční skupina...



Stalo se Domácí Vánoce Vaše zprávy Zahraniční Krimi Sport Kultura Ekonomika Finance Žena Koktejl Komentáře Internet a PC AutoMoto Muži Věda a školy Bydlení Kariéra Cestování Téma Počasí Speciály Horoskop TV program

ZpětHlavní strana
Podmínky užití služby