Kultura

Skvostné provedení Essenských filharmoniků

obrazek

Dirigent Tomáš Netopil vystoupil 12. září v Praze s Essenskou filharmonií na mezinárodním hudebním festivalu Dvořákova Praha.

FOTO: Kateřina Šulová, ČTK

13.9.2017 16:27 V podobě skvostných skladeb a vynikajícího provedení se nesl úterní koncert Essenských filharmoniků (Essener Philharmoniker) na festivalu Dvořákova Praha. Repertoár sestavený z děl českých a evropských autorů nastudoval a řídil český dirigent Tomáš Netopil, který od roku 2013 zastává post hudebního ředitele opery a filharmonie v Essenu.

Na úvod zazněla Akademická slavnostní předehra Johannesa Brahmse s citací studentské hymny Gaudeamus igitur. V průběhu kompozice však zazněly další studentské písně, neboť jejímu autorovi udělila v roce 1880 čestný doktorát univerzita ve Wrocławi (tehdy Breslau). Skladatel vzdává hold spíše studentskému životu než slovutné instituci.

U příležitosti stavby nového kostela na Smíchově zkomponoval Antonín Dvořák jinou benefiční skladbu, s názvem Symfonické variace. Jako téma si vybral melodii vlastního sboru Huslař z cyklu Sborové písně pro mužské hlasy. Způsob, jakým s tématem pracuje, patří k nejvýmluvnějším ukázkám jeho kompozičního mistrovství. Zejména závěrečná fuga v podání Essenských filharmoniků doslova zvedala posluchače ze židlí.

Je v ní též řada tanečních rytmů, které dokázal Netopil skvěle skloubit s celkově závažným vyzněním skladby. Škoda že si pražského Národní divadlo nechalo uniknout takového mistra taktovky. Vzpomeňme na jeho vzorné nastudování Dvořákova Jakobína.

Druhá půle programu byla zahájena Koncertem pro smyčcové kvarteto a orchestr Bohuslava Martinů, v němž se v sólistickém concertinu představil při své premiéře díla komorní soubor vynikajících hráčských kvalit Pavel Haas Quartet. Svěží muzikantství bylo v roztančeném duchu doplněné hudbou Erwina Schulhoffa při přídavku.

Závěr večera tvořila mistrovsky provedená Svita z opery Růžový kavalír Richarda Strausse, která v orchestrálních tónech rozehrála galantní příběh milostného trojúhelníku z doby Marie Terezie.

Ivan Ruml, Právo

nahoru

Kultura:

Kořeny bigbítu. První česká rocková alba připomíná kompilace Beat (Al)Boom

-

včera 16:54 Skupiny jako Matadors, Framus Five, Atlantis,...

Pražské orchestry uctily Bernsteina

-

včera 15:25 Letos si připomínáme 100 let od narození amerického...

Soul-jazzový sen. Gregoryho Portera doprovodí český varhaník Pivec

-

včera 14:20 Slavný americký zpěvák a dvojnásobný držitel Grammy...

RECENZE: Film plný překvapení, napětí a citů. Do kin jde vítěz Zlatých glóbů, Tři Billboardy kousek za Ebbingem

-

včera 12:44 Jednou z filmových událostí roku 2017 je drama...

RECENZE: Jak to bylo na Titaniku

-

včera 11:15 Pražské divadlo Kalich uvedlo v české premiéře komedii...

Film o teroru v Bataclanu vyvolal skandál, ale nakonec půjde do vysílání

-

včera 10:50 Devadesát lidí nepřežilo řádění teroristů na koncertě...



Stalo se Domácí Vaše zprávy Zahraniční Krimi Kultura Sport Ekonomika Finance Žena Koktejl Komentáře Internet a PC AutoMoto Muži Věda a školy Bydlení Kariéra Cestování Téma Počasí Speciály Horoskop TV program

ZpětHlavní strana
Podmínky užití služby