Kultura

Německy mluvící festival v poločase

obrazek

Jediný protagonista inscenace Hans Schleif, herec curyšského Schauspielhausu Matthias Neukirch, neměl s udržením pozornosti diváků žádný problém.

FOTO: Arno Declaire

30.11.2016 16:59 Nedělním představením Pověření se Pražský divadelní festival německého jazyka přehoupl do své druhé poloviny. Letošní ročník se kromě úvodní shakespearovské pocty nese ve znamení politického divadla. A to jak vyrovnáváním se s minulostí, tak i žhavě současnými tématy.

Dvojí podobu dokumentárního divadla představily inscenace Kameny zmizelých a Hans Schleif. V obou usadila režie diváky okolo stolu jako živou součást představení. Ale zatímco čtveřici mladých divadelníků z Bádenského státního divadla z Karlsruhe se při vší profesionalitě projevu i pobíhání kolem obřího stolu podařilo diváky dvouhodinovou citací dokumentů téměř uspat, jediný protagonista stejně dlouhé inscenace Hans Schleif, herec curyšského Schauspielhausu Matthias Neukirch, neměl s udržením pozornosti diváků žádný problém.

Důvod je prostý: bádenské spíše rešeršní divadlo spočívající v důsledném čtení dokumentů rozmělnilo konkrétní lidské osudy svých nacistickou ideologií umlčených kolegů v šustících stránkách, Neukirch zvolil autentické, téměř detektivní vyprávění o pátrání po minulosti svého dědečka, známého architekta a archeologa, ale také vysoce postaveného důstojníka SS. A dařilo se mu gradovat zvědavost diváků na skutečnou vinu rodinou uctívaného vědce a projektanta koncentračních táborů i podzemních zbrojařských fabrik. A ke konci života zřejmě i přesvědčeného nacisty.

Herec navíc propojil osudy svého děda s vlastním pocitem viny plynoucím i z jeho osobního života. A i když své vystoupení ke konci pokazil zbytečně dlouhou ideologickou úvahou i poněkud amatérským songem, představovala jeho one-man show jeden ze zatímních festivalových vrcholů.

Druhým byla The Situation izraelské režisérky Yael Ronen a Maxim Gorki Theater, jež na půdorysu berlínského kurzu němčiny pro migranty z Blízkého východu vystavěla autentické, zábavné a téměř absurdní divadlo plné vtipu a ironie, ale i velmi vážných témat.

Zklamání přinesla bohužel co do výpravy, živé hudby, projekce a dalších prostředků opulentní inscenace Pověření hannoverského Schauspielhausu. Režisérům Tomu Kühnelovi a Jürgenu Kuttnerovi se scénickým balábile se všemi Leniny, Staliny, Che Guevary, pieroty i tančícími pudly zdařilo dokonale zastřít smysl působivé revoluční persifláže Heinera Müllera.

A nelze alespoň krátce nezmínit pochvalně český festivalový příspěvek, Cenou Josefa Balvína odměněnou inscenaci Pornogeografie Wernera Schwaba, v níž se soubor Lachende Bestien vyrovnal s nelehkým textem výsostně divadelním způsobem. Festival nabídne do 4. prosince v Praze ještě čtyři tituly divadel z německy mluvících zemí.

Radmila Hrdinová, Právo

nahoru

Kultura:

RECENZE: Jan Palach. Film, který si musí každý přebrat po svém

-

včera 15:56 Natočit film o tak výrazné osobnosti, jakou byl Jan...

Tomáš Klus vydá na začátku září novou desku

-

včera 14:14 Písničkář Tomáš Klus vydá již 7. září album Spolu....

Lamb, The Subways a The Asteroids Galaxy Tour lákají na Rock for Churchill

-

včera 14:09 Konec srpna pravidelně patří festivalu Rock for...

Mauglí a kapitán Flint zrození štětcem Zdeňka Buriana

-

včera 13:11 Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy ožilo dávno...

Na Hip Hop Kemp míří GZA, Hopsin, Chaozz i Kontrafakt

-

včera 11:49 Festivalpark v Hradci Králové se ve druhé polovině...

Videoklipem roku je podle MTV Havana od Camily Cabello

-

včera 11:11 Klipem roku se na předávání cen MTV v pondělí 20....



Stalo se Domácí Vaše zprávy Zahraniční Krimi Kultura Sport Ekonomika Finance Žena Koktejl Komentáře Internet a PC AutoMoto Muži Věda a školy Bydlení Cestování Počasí Téma Speciály Horoskop TV program

ZpětHlavní strana
Podmínky užití služby
Ochrana údajů