Bydlení

Budoucnost žižkovského nádraží v Praze je stále nejistá

obrazek

O budoucnosti Nákladového nádraží stále probíhají spory.

FOTO: Petra Hanušková , Právo

3.9.2012 05:54 Jaká budoucnost čeká jednu z nejvýznamnějších pražských industriálních staveb, Nákladové nádraží Žižkov, stále není jasné. Pokusy prohlásit hlavní budovu národní kulturní památkou už dvakrát zkrachovaly. Nyní návrh podporuje i radnice Prahy 3.

Nákladové nádraží Žižkov zahájilo provoz v roce 1936 a svému účelu přestalo sloužit až po roce 2002. Areál je postaven ve funkcionalistickém stylu a podle ředitelky Národního památkového ústavu Nadi Goryczkové dokonale reprezentuje prvorepublikovou průmyslovou architekturu. Právě Národní památkový ústav dal v roce 2003 podnět k tomu, aby byl objekt prohlášen za kulturní památku.

„Nákladové nádraží na Žižkově je jedna z největších a nejzachovalejších industriálních staveb v Praze. Pokud bude prohlášena za kulturní památku, tak ho majitelé nesmějí předělat podle svých představ. K industriálním objektům máme ale jiný přístup než ke klasickým památkám, protože se předpokládá, že tyto objekty už nebudou sloužit svému účelu,“ vysvětluje Goryczková. Podle ní je důležité, aby i po rekonstrukci zůstala podstata průmyslových objektů zachována.

FOTO: Petr Janiš, Právo

Hlavní budova Nákladového nádraží Žižkov byla za kulturní památku nepravomocně prohlášena už dvakrát, v obou případech se ale majitel odvolal. Vlastníkem areálu jsou České dráhy, které společně s developerskou firmou Sekyra Group založily společnost Žižkov station development a jejich původní záměr byl nádraží zbourat a místo něj postavit administrativní a bytový komplex.

Osud budovy nádraží tak závisí na rozhodnutí ministerstva kultury, které si nyní vyžádalo další posudky a rozhodnout by mělo na podzim. Na rozdíl od minulých let však památkovou ochranu nádraží prosazují i zástupci městské části Prahy 3.

„Se změnou koalice městská část přestala prosazovat zbourání nádraží a vybudování jarovské spojky, tedy čtyřproudé silnice, která by spojovala městský okruh a magistrálu. Nyní jednáme se zástupci majitele, developmentu, magistrátu a Útvarem pro rozvoj hlavního města Prahy o možnostech dalšího využití budovy,“ říká zástupce starostky městské části Prahy 3 Matěj Stropnický s tím, že MČ se přiklání k vypsání urbanistické soutěže na celé území a v hlavní budově nádraží bude prosazovat vytvoření víceúčelového kulturního centra.

Petra Hanušková, Právo

nahoru

Bydlení:

Dům s otáčivým interiérem je architektonickým skvostem, i když trochu ošuntělým

-

včera 12:23 Obrazem: Nevšední dům v japonském městě Mito má...

Užijte si romantické koupání v biotopu

-

včera 08:43 Obrazem: Vybudováním koupacího jezírka získáte krásný...

Živá zahrada ve stylu první republiky s květinami, které pěstovaly naše babičky

-

včera 06:42 Video: Květiny, které pěstovaly naše babičky, zahradní...

Semlerův dům vznikl spojením dvou objektů, slávu mu přinesl interiér navržený Adolfem Loosem

-

18.7. 12:37 Obrazem: Plzeňský Semlerův dům vznikl spojením na sebe...

Kamenný obklad, černozlatá tapeta aneb Jak majitelka vylepšovala svůj domov

-

18.7. 09:46 Honza s Kristinou a jejich dvěma syny bydlí ve svém...

Úzký dům je klidným útočištěm mladé rodiny

-

18.7. 06:28 Obrazem: Mladá rodina využila možnosti a koupila...



Stalo se Domácí Vaše zprávy Zahraniční Krimi Kultura Sport Ekonomika Finance Žena Koktejl Komentáře Internet a PC AutoMoto Muži Věda a školy Bydlení Cestování Počasí Téma Speciály Horoskop TV program

ZpětHlavní strana
Podmínky užití služby
Ochrana údajů