Kultura

Sklenice vody jako zábavná lázeňská opereta na prknech divadla Ungelt

obrazek

Poručík (Filip Tomsa) naslouchá Vévodkyni Zlatě Adamovské.

FOTO: Marie Krbová

26.6.2012 15:35 Francouzský dramatik Eugene Scribe byl jedním z nejplodnějších autorů 19. století, napsal přes čtyři stovky her a operních libret. Dnes je z nich známější pouze jediná – Sklenice vody, o jejíž jevištní resuscitaci se tu a tam některá scéna pokusí.

Láká je brilantní dialog „dobře napsané hry“ a stále aktuální, dokonale vystižený popis mechanismu politického pletichaření. Podobné důvody nepochybně vedly i k inscenaci, jíž v neděli otevřela sezónu Letní scéna Divadla Ungelt na hradčanském Novém světě a jež chce především pobavit. I proto zbavuje hru veškerých dobových reálií a přesazuje ji do rakouských lázní v době slušivé secese.

V lázních se přece tak krásně flirtuje i intrikuje a život plyne jako opereta. K ní má inscenace Petra Novotného a Věry Maškové nejblíže. Chybí už jen zpěv. Jenže původní Scribeova hra má i tóny hořké společenské satiry, ovšem kritický obraz společnosti, kde víc než o hrozící válku jde o udržení postavení, financí i milence, se zde rozplývá v nezávazném žertování a vršení více či méně vtipných situačních gagů. Soudě podle reakcí premiérového publika se většina diváků dobře bavila.

Kreslí dosti silnými konturami na samé hranici karikatury

Ve způsobu, jakým inscenace zábavnosti dosahuje, ale vychází divákům až příliš ochotně vstříc a v míře této vstřícnosti se výrazně odchyluje od dosavadního směřování Ungeltu. Týká se to především hereckého umění, na jehož kvalitě tamní inscenace vždy stavěly. Tentokrát se kreslí dosti silnými konturami na samé hranici karikatury, což v důsledku posouvá i vyznění hry.

Do zbrkle přitroublého Poručíka, jak ho (zjevně v intencích režie) hraje Filip Tomsa, by se jen stěží mohly zamilovat hned dvě dámy z vyšší společnosti tak, aby kvůli němu riskovaly svou pověst i postavení, stejně tak by poněkud hysterická Abigail Jany Malé jen těžko získala přátelství a přízeň jakékoli dámy, neřkuli Královny. Zkušenější herecké trio je na tom lépe: dravou intrikánskou Vévodkyni si užívá Zlata Adamovská, mile nekrálovskou Královnu Chantal Poullainová, Hrabě Petra Štěpánka je spíše žoviální bonviván než ctižádostivý politik či „investigativní žurnalista“.

A Číšník v odměřeně glosujícím podání Jana Počepického jen stvrzuje dojem, že jsme se tentokrát spíše než v Ungeltu ocitli v Hudebním divadle v Karlíně.

Ale možná tomu tak mělo být, koneckonců je léto.

Celkové hodnocení: 60 %

Eugene Scribe: Sklenice vody

Překlad Eva Bezděková,

režie Petr Novotný.

Premiéra 24. 6. 2012 na Letní scéně Divadla Ungelt Praha.

Celkové hodnocení: 60 %

Radmila Hrdinová, Právo

nahoru

Kultura:

Nový Predátor bude lovit lidi i své soukmenovce

-

dnes 16:31 Video: Nový Predátor, který vstoupí do kin 13. září,...

Tátové na tahu. V seriálu o tátovské výchově hrají Rašilov, Dobrý i Geislerová

-

dnes 16:08 V září začne na Primě nový seriál Tátové na tahu o...

Vojtěch Dyk si na Colours of Ostrava střihl tři role

-

dnes 13:30 Rovnou tří rolí se na probíhajícím festivalu Colours of...

Pavel Kohout devadesátiletý

-

dnes 13:10 Devadesátiny v pátek slaví dramatik, prozaik, básník,...

Meltingpot na Colours of Ostrava buduje prestiž. Mezi světovými osobnostmi už se o něm ví

-

dnes 11:15 Součástí sedmnáctého ročníku festivalu Colours of...

Formanovy Vlasy a hippie hudební mejdan zahájí festival Slavonice

-

dnes 10:39 Filmový i hudební festival Slavonice Fest se koná 1.–5....



Stalo se Domácí Vaše zprávy Zahraniční Krimi Kultura Sport Ekonomika Finance Žena Koktejl Komentáře Internet a PC AutoMoto Muži Věda a školy Bydlení Cestování Počasí Téma Speciály Horoskop TV program

ZpětHlavní strana
Podmínky užití služby
Ochrana údajů