Komerční články

Čí ty lahve vlastně jsou

obrazek

1 rodina / 3 roky / 2 556 PET lahví a plechovek


25.6.2012 00:01 Na náměstí stojí obří klec plná plastových lahví a plechovek od nealkoholických nápojů. Demonstruje odpad od průměrné rodiny, která 3 roky konzumovala kupované nealkoholické nápoje namísto toho, aby si je levněji připravila doma.

Takový pohled se vám mohl naskytnout na jednom z největších letišť v Jižní Africe, na Times Square v New Yorku i na náměstí Míru v Praze. Své přístroje na domácí přípravu nápojů z kohoutkové vody takto zviditelňuje společnost Sodastream.

Společnost CocaCola se ohradila a rovnou pohrozila soudem. Mezi obaly posbíranými na skládce jsou totiž také lahve z její produkce a firma takové nakládání s vlastním majetkem považuje za nepřípustné. O kuriózní kauze jako první informoval prestižní ekonomický magazín FORBES.

Pro každou firmu je přirozeně výhodnější veřejně představovat své výrobky pouze v nablýskané podobě před zakoupením než jejich zbytky po spotřebování.  Pomačkaný odpad ze skládky se stále ještě zřetelně čitelnou etiketou není dobrou reklamou. Ze zveřejněných důvodů ale vyplývá, že za tak ostrým útokem stojí spíše něco jiného. Velké firmy se rády chlubí svým pozitivním vztahem k životnímu prostředí. Názorná informace o skutečných hromadách odpadu přímo souvisejících s jejich podnikáním do tohoto obrazu příliš nezapadá. Hrozba právními kroky s odkazem na vlastnická práva k vyhozeným obalům je ovšem poněkud riskantní reakcí.

České zákony upravují odpovědnost za odpad v souladu s evropskou legislativou. Odpad na skládce patří jejímu majiteli a průmysl přispívá jen na část nákladů spojených se sběrem, svozem a recyklací, spalováním či skládkováním svých odpadů.

SodaStream

Zvýšit ji má novela obalového zákona. Podle Legislativního plánu vlády ji mělo ministerstvo životního prostředí předložit v březnu, avšak obsah není znám dodnes. V mnoha evropských zemích od Chorvatska po Estonsko se to přesto podařilo. Zavedení zálohování jednorázových nápojových obalů tam zvýšilo recyklaci nápojových obalů až nad 95 %. Proti zvýšení odpovědnosti za nápojové obaly se nejvíce stavěly právě svazy výrobců nápojů. To nás vrací zpět ke sporu o to, komu vlastně patří vyhozené lahve.

Rozhodnutí o tom, zda plýtvat či ne, zůstane jen na nás – spotřebitelích.

nahoru

Komerční články:

Moderní stínící technika: úspory a krása

-

20.8. 00:01 Stále více lidí vybavuje své domovy předokenními...

Jak si pořídit nová plastová okna levně a rychle?

-

20.8. 00:01 Rychlá a levná montáž plastových oken je snem každého,...

Po stopách proměn krajiny

-

20.8. 00:01 Již několik desetiletí trvající proměny Lužické...

Neměňte svoji starou za novou

-

20.8. 00:01 Věděli jste, že kvůli novému způsobu příjmu...

Na kole nebo pěšky za ochutnávkou těch nejlepších vín, to je podzim v Dolním Rakousku

-

20.8. 00:01 Vinařské regiony Dolního Rakouska nabízí celý podzim...

Nejlevnější vstupenka na zápasy Ligy mistrů? Přece O2 TV Sport Pack

-

15.8. 14:52 Nenecháte si ujít ani jeden zápas hvězdné Ligy mistrů?...



Stalo se Domácí Vaše zprávy Zahraniční Krimi Kultura Sport Ekonomika Finance Žena Koktejl Komentáře Internet a PC AutoMoto Muži Věda a školy Bydlení Cestování Počasí Téma Speciály Horoskop TV program

ZpětHlavní strana
Podmínky užití služby
Ochrana údajů