Věda a školy

Britští vědci možná rozluštili záhadu původu kamenů ve Stonehenge

obrazek

Stonehenge

Profimedia.cz

23.12.2011 00:21 Britští vědci jsou přesvědčeni, že se jim konečně podařilo s jistotou určit, odkud pochází drtivá většina kamenů použitých při stavbě starověkého megalitického komplexu ve Stonehenge v jižní Anglii.

Pracovníci z Waleského národního muzea a Leicesterské unverzity lokalizovali původ stavebního materiálu ve Stonehenge jen pár desítek metrů od Craig Rhos-y-felin u Pont Season. Ředitel muzea Richard Bevin zdůraznil, že díky tomuto překvapivému zjištění nyní vědci mohou začít řešit záhadu způsobu, jakým byly kameny přepravovány do hrabství Wiltshire.

Po dlouhou dobu se vědecká obec domnívala, že stavitelé komplexu z doby bronzové získávali kameny z pahorkatiny Preseli.

Vědci sbírali vzorky ze skalisek v Pembrokeshiru s cílem odhalit původ kamenů v komplexu nedaleko jihoanglického Amesbury. Analyzovali jejich minerální složení a texturu skal. Touto petrografickou metodou zjistili, že 99 procent vzorků jsou stejné jako v Pembrokeshiru.

Hornina zvaná riolit

Jde o horninu sopečného původu zvanou riolit, která se liší od jiných hornin v jižním Walesu a nachází se výhradně na ploše pouhých několika stovek metrů čtverečních.

Jakmile archeologové znají původ kamenů, mohou nyní přikročit k ověření, jak byly kameny z Pembroke do Stonehenge v období mezi lety 3000 a 1600 před naším letopočtem dopraveny. Předpokládalo se, že ty nejtěžší kusy byly přepravovány na vorech po řece Avon a Bristolském kanálu.

Tuto hypotézu ale komplikuje skutečnost, že Pont Season leží severně od Preseli, tedy relativně daleko od obou vodních toků. Stavitelům doby bronzové teoreticky mohla pomoci sama příroda - díky trase ledovce z doby ledové mohla přiblížit kameny směrem ke Stonehenge. Nicméně ve zmíněné waleské oblasti jiné kameny stejného původu nejsou, takže i tato možnost není příliš pravděpodobné.

V dubnu roku 2000 byl navíc proveden pokus s přepravou gigantockého kusu z Walesu do Salisbury jak po zemi, tak po moři. Trasa byla dlouhá 386 kilometrů a během přepravy byla použita pouze lidská síla a technologie z doby před 5000 lety. Balvan dodnes odpočívá na mořském dně u přístavu Milford Haven.

ČTK

nahoru

Věda a školy:

Nizozemský výzkum: Léčba rakoviny prsu zvyšuje riziko srdečních poruch

-

včera 20:43 Ženy, které úspěšně odrazily nápor rakoviny prsu, by...

Pavoučí hedvábí může pomoci s hojením ran, tvrdí vědci

-

16.8. 04:30 Video: Britští vědci přišli s nápadem, že by se...

Na Prasečím ostrově záhadně mizí tučňáci

-

13.8. 20:18 Stavy jedné z největších kolonií tučňáků patagonských...

Nelítostné sucho zničilo civilizaci Mayů, domnívají se vědci

-

13.8. 19:03 Navrhovaná vysvětlení pro úpadek dávné civilizace Mayů...

Pohleďte vzhůru, nastala noc Perseid

-

12.8. 19:13 Maximum každoročního srpnového meteorického roje...

Učinit z Marsu obyvatelné místo? Zatím zřejmě nemožné

-

12.8. 04:15 Video: Nová studie amerického Národního úřadu pro...



Stalo se Domácí Vaše zprávy Zahraniční Krimi Kultura Sport Ekonomika Finance Žena Koktejl Komentáře Internet a PC AutoMoto Muži Věda a školy Bydlení Cestování Počasí Téma Speciály Horoskop TV program

ZpětHlavní strana
Podmínky užití služby
Ochrana údajů