Zahraniční

Zřícený polský speciál měl krátce před katastrofou problémy nad Prahou

obrazek

Polský vojenský speciál Tu-154, který se zřítil u Smolenska

FOTO: Srdjan Zivulovic, Reuters

3.7.2010 11:28 Letoun Tu-154, který havaroval 10. dubna u Smolenska a zahynul v něm polský prezident Lech Kaczyński s 96členným doprovodem, měl problémy už 30 hodin před katastrofou. Polský speciál na palubě s premiérem Donaldem Tuskem 8.dubna těsně před půlnocí tehdy odlétal z Prahy do Varšavy.

Krátce po startu ve výšce asi 1200 metrů se letadlo srazilo s větším ptákem, zřejmě čejkou. Přestože se posádka měla s letadlem okamžitě po nárazu vrátit na pražské letiště a dát ho zkontrolovat, pokračovala v letu do Varšavy.

Podrobnosti o událostech z noci z 8. na 9. dubna uvádějí piloti ve zprávě pro velitele 36. Speciálního pluku letecké dopravy, kterou má k dispozici polský deník Rzeczpospolita. Ten v pátek na svém portálu uvedl, že takovéto nárazy ve vzduchu mohou mít nebezpečné následky.

„Pokud se při takové rychlosti srazí letadlo s větším ptákem, samotný úder má sílu okolo dvou tun a může způsobit problémy,“ objasňuje vojenský pilot, kapitán Robert Zawada.

Jaké následky měla srážka ptáka s polským vládním speciálem? „Stopy po silném úderu byly  viditelné v dolní části trupu, přesně na místě, kde je umístěn radar,“ uvádí se v hlášení posádky. „Ta hned potom, co zaznamenala silný náraz, měla povinnost  Tu-154 nasměrovat zpět na ruzyňské letiště, “ řekl listu Rzeczpospolita zkušební pilot a letecký instruktor Dariusz Szipeta.

Letecké předpisy nařizují posádce v takových případech přistát na nejbližším letišti. „Vzhledem k tomu, že tak neučinili, porušili zásady bezpečného provozu,“ uvedl instruktor vzdušných sil major Arkadiusz  Szcesny.  Dále poznamenal, že o schopnosti letadla pokračovat v cestě měla po podrobné prohlídce rozhodnout obsluha letiště v Praze.

Nestihli by ceremonii

Otázka však zní, zda by v případe návratu do Prahy stihlo Tu-154 odletět v sobotu 10. dubna s prezidentskou delegací do Smolenska.

„Vzhledem k tomu, že po srážce většího ptáka s letadlem trvá jeho technická prohlídka několik hodin a často den i více, bylo pravděpodobné, že speciál by s prezidentem Lechem Kaczyńským další den nestihl odletět do Ruska,“ uvedl letecký specialista Mariusz Hypki. To byl zřejmě důvod, proč jeho posádka riskovala pokračovaní nočního letu.

K téměř identickému případu došlo v pátek ve Varšavě, když krátce po startu letadla Swiss Air na trase do Curychu udeřil pták. Pilot však okamžitě rozhodl o nouzovém přistání na letišti Okecie ve Varšavě. Letadlo bylo vzápětí podrobeno důkladné technické kontrole.

Pavol Minárik, Právo

nahoru

Zahraniční:

Kostariku postihlo silné zemětřesení

-

dnes 07:02 Na jihu Kostariky udeřilo zemětřesení o síle šesti...

Další spor o loď plnou migrantů. Nechtějí ji na Maltě ani v Itálii

-

včera 21:38 Malta odmítla vpustit do přístavu loď italské lodní...

Tragédii v Janově mohlo způsobit prasknutí ocelového nosného lana na mostě

-

včera 19:02 Video: Za „hodnověrnou pracovní hypotézu” označil...

Čína cvičí útok na USA, varuje Pentagon

-

včera 18:49 Čínská lidová armáda nacvičuje útoky na cíle Spojených...

Po pádu mostu volali zoufalí lidé z tunelu, policistům chyběly informace

-

včera 18:25 Video: Záznamy z tísňové linky janovské policie, kam...

V Janově odtáhli z mostu auta a odstranili trosky z řeky

-

včera 15:54 Video: Hrozbu, že by italský Janov v případě prudkých...



Stalo se Domácí Vaše zprávy Zahraniční Krimi Kultura Sport Ekonomika Finance Žena Koktejl Komentáře Internet a PC AutoMoto Muži Věda a školy Bydlení Cestování Počasí Téma Speciály Horoskop TV program

ZpětHlavní strana
Podmínky užití služby
Ochrana údajů