AutoMoto

Tatra vyrobila první automobil před 90 lety

obrazek

Tatrou T87 projeli desítky zemí i cestovatelé Zikmund a Hanzelka.

FOTO: Tatra Kopřivnice, Právo

30.3.2009 15:18 Jednou z neslavnějších průmyslových značek v Česku je bezpochyby Tatra. První automobil s tímto názvem, odvozeným od slovenských velehor Vysokých Tater, vyjel z kopřivnické automobilky před 90 lety, přesně 29. března 1919.

Prvním vozem se značkou Tatra na karoserii byl model původně označený NW typ U. Tento osobní automobil pro čtyři až šest osob, který poháněl řadový šestiválec o obsahu 5340 cm3 a výkonu 65 koňských sil (asi 48 kW), se v Kopřivnici vyráběl již od roku 1915 a ve výrobě se udržel až do roku 1925. Na dnešní poměry to byl velký "žrout", na sto kilometrů totiž spotřeboval téměř dvacet litrů benzínu. Dosahoval rychlosti až 120 km/h.

V roce 1919 automobilka zkoušela novou verzi tohoto vozu vybavenou převratnou novinkou - pedálem ovládanými brzdami na všechna čtyři kola. Kvůli tomu vedení firmy zvolilo pro zkoušky obtížný terén v Tatrách. Zde vozy zaujaly svojí schopností překonat pro jiná auta tehdy nesjízdné úseky, například ze Štrby do Tatranské Lomnice. Především místní obyvatelé začali proto auto přirovnávat k Tatrám, což se ujalo.

Tatra se proslavila i výrobou nákladních vozidel. Na snímku nové vojenské vozidlo Tatra T 815-7. FOTO: Tatra Kopřivnice

Tatra je třetí nejstarší automobilkou světa

Z názvu velehor se pak stala nejprve značka automobilů, již od roku 1920 ji nesly všechny kopřivnické vozy. Název Tatra byl registrován jako obchodní jméno firmy v roce 1934, do té doby se společnost jmenovala Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft, neboli Kopřivnická vozovka. Od tohoto názvu, který byl registrován roku 1891 po přeměně firmy na akciovou společnost, je také odvozeno původní značení automobilů NW.

Tatru, jednu z nejstarších automobilek na světě, založil Ignác Šustala (Schustala), který již v roce 1850 zahájil v Kopřivnici výrobu bryček a kočárů. Firma se zdárně rozrůstala, Šustala přibral společníky a v roce 1858 nechal zaregistrovat společnost Schustala and Co. Firma postavila několik továrních hal a v roce 1882 zahájila výrobu železničních vagónů. První automobil nazvaný Präsident, který byl i prvním osobním automobilem vyrobeným ve střední Evropě, opustil továrnu v březnu 1897. O rok později začala produkce nákladních vozů, které dodnes tvoří hlavní výrobní program kopřivnické automobilky.

ČTK

nahoru

AutoMoto:

Toyotě během jízdy po dálnici ulétla kapota

-

dnes 11:15 Řidič staré Toyoty Camry patrně nezavřel správně kapotu...

Chcete řídit jako filmoví kaskadéři? Ford vás to naučí

-

dnes 10:20 Otočky, driftování a na závěr únik před Fordem Mustang...

Suzuki Jimny nezměkne. Stále bude základem rám

-

dnes 08:34 Jedním z posledních aut, které zůstávají věrné...

Dvě tváře nového BMW M5: manažerský sedan i okruhové kladivo

-

včera 20:14 Obrazem: Ve Slovinsku jsme měli možnost poprvé sednou...

Na prodej bude ikona Le Mans: Ford GT40, který před 52 lety porazil Ferrari

-

včera 16:03 Ford GT40 je jednou z největších ikon vytrvalostních...

Proč mají okna aut černé okraje s tečkami? Důvody nejsou ryze estetické

-

včera 14:13 Jistě jste si toho všimli - některá okna na vašem autě...



Stalo se Domácí Vaše zprávy Zahraniční Krimi Kultura Sport Ekonomika Finance Žena Koktejl Komentáře Internet a PC AutoMoto Muži Věda a školy Bydlení Cestování Počasí Téma Speciály Horoskop TV program

ZpětHlavní strana
Podmínky užití služby
Ochrana údajů