Bydlení

Na opravy mostů se v Česku dává málo peněz

6.8.2007 13:33 Ve špatném až v havarijním stavu je v ČR kvůli dlouhodobému podfinancování oprav už více než dva tisíce silničních mostů. Více peněz se silničáři nedočkali ani letos. Odborníci přitom nevylučují, že i v ČR by mohlo dojít k podobné katastrofě jako v Minneapolisu, kde se zřítila část velkého dálničního mostu.

"Jsme si vědomi, jak špatný stav mnohých mostů je, a každoročně žádáme o navýšení peněz na opravy. Zatím marně," řekl včera Právu ředitel pro komunikaci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Hoření.

Ministerstvo dopravy slibuje, že se bude možností navýšení peněz na opravy mostů intenzívně zabývat. "Chystáme odpověď na petici, kterou nám zaslali mostaři. Zvažujeme, že by ze Státního fondu dopravní infrastruktury byly na to pro ŘSD vyčleněny nějaké peníze navíc. Konkrétněji se ale budeme moci vyjádřit až příští týden," sdělil Právu Jan Cieslar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

V republice je 431 velkých mostů

V Minneapolisu se 1. srpna náhle zhroutil 150 metrů dlouhý mostní oblouk, po němž vedla v obou směrech čtyřproudová dálnice.

V Česku je 431 mostů o rozpětí nad sto metrů a jejich celková délka činí 101 kilometrů. Právě na těchto velkých mostech by mohlo dojít k podobné katastrofě jako v USA. Vždyť přes ně denně projíždějí tisíce, někde i desetitisíce vozidel.

Na pozemních komunikacích je v České republice celkem 16 453 mostních objektů. Z nich bylo 1352 postaveno ještě před rokem 1900, a dalších 4090 mostů vyrostlo na silnicích v letech 1901 až 1950.

Vláda slibovala zlepšení už před jedenácti lety

Řidiči tedy nezřídka projíždějí i přes mosty starší než sto let. Tím více zaráží, že na jejich obnovu a rekonstrukce nedává stát více peněz.

Že je situace neúnosná, shodovali se odborníci už v roce 1996. Tehdy byl přijat program obnovy mostů, který počítal s ročními výdaji přes tři miliardy korun. Postupně byl však utlumován a finanční prostředky šly především na budování nových dálnic.

Je tedy zřejmé, že po mostech z dob Rakouska-Uherska budeme muset jezdit ještě desítky let. Intenzita silničního provozu je přitom dvojnásobná ve srovnání s rokem 1989 a neustále roste.

Jiří Novotný, Právo

nahoru

Bydlení:

Vhodným domovem se pro mladou rodinu stal přízemní byt v novostavbě

-

dnes 12:38 Obrazem: Byt v novostavbě ve středních Čechách si pro...

Zásady správné vertikutace

-

dnes 08:58 Obrazem: Na jaře je potřeba věnovat trávníku obzvláštní...

Altán i pergola poslouží stejně, fandí siestě i vaření

-

dnes 06:27 Obrazem: Pergola je lehká okrasná stavba, která původně...

Nápadité příbory ve tvaru hracích kostek, letadla nebo zvířat udrží děti déle u stolu

-

včera 12:34 Obrazem: Mnoho rodičů občas řeší problém, že jejich...

Terasy a patia propojují dům s okolím

-

včera 09:35 Obrazem: Terasa rozšiřuje obytnou část stavby a...

Nedostatek místa ve městě může řešit dům nad parkovací plochou

-

včera 06:09 Video: Hledání zastavitelných ploch v hustě obydlených...



Stalo se Domácí Vaše zprávy Zahraniční Krimi Kultura Sport Ekonomika Finance Žena Koktejl Komentáře Internet a PC AutoMoto Muži Věda a školy Bydlení Cestování Téma Počasí Speciály Horoskop TV program

ZpětHlavní strana
Podmínky užití služby